Köpvillkoren i korthet - de fullständiga villkoren kan du läsa i kassan i samband med ditt köp

Vi levererar i dagsläget till kunder med leveransadress i Sverige. Våra kunder är konsumenter och har fyllt 18 år (myndiga).

Beställning: När du gjort din beställning (lägsta beställningsvärde 250 kr) sänds en orderbekräftelse till din e-postadress. Det är viktigt att du kontrollerar att orderbekräftelsen är riktig.

Om något blivit fel: Om du inte får någon orderbekräftelse eller om den är felaktig eller om du vill ändra något i din order ber vi dig genast ta kontakt med oss. Ha din orderbekräftelse till hands så underlättar det vår hantering.

Pris: Priserna i webshopen är inklusive moms 25% förutom på livsmedel där momsen är 12%. Momsen utgår på samtliga beställningar där kunden är konsument.

Frakt: Priserna är angivna exklusive frakt. Kostnad för frakt tillkommer och betalas av dig. Fraktkostnaden, för närvarande 79 kr per beställning, framgår i kassan. Om din beställning är över 1500 kr så bjuder vi på frakten.

Betalning: Betalning sker via Payson enligt de betalsätt som framkommer i kassan. Vi accepterar Mastercard och VISA, liksom internetbetalning och faktura (PaysonFaktura).

Om Payson Faktura: Vi erbjuder betalsättet PaysonFaktura i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 35 kr. För att kunna beställa mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Se vidare de fullständiga köpvillkoren du kan läsa i samband med ditt köp.

Leverans: Normal leveranstid inom Sverige är 2-4 dagar. Varorna levereras till ett postombud nära dig. Du får en avisering om att paketet kommit och har 14 dagar på dig att hämta ut paketet. Mindre försändelser skickar vi som vanligt brev.

Transportskador: Transportskador kan uppstå ibland och vi ber dig att vid mottagandet undersöka om förpackningen eller varan har några skador. Har varan eller förpackningen synliga skador bör du anmäla dem direkt till speditören/postombudet, eller om du upptäcker dem efter leveransen, så snart som möjligt till oss på People's Garden. Använd kontaktformuläret i webshopen  under fliken "kontakt" eller per e-post till corinne@peoplesgarden.se.

 

Ångerrätt: När du handlar från vår webshop kan du enligt lagen om distansavtal ångra ditt köp utan att ange något skäl inom 14 dagar från att du har tagit emot leveransen. Om du ångrar ditt köp måste du meddela oss detta. Observera, att det inte betraktas som utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller ta emot en leverans. Se vidare de fullständiga köpvillkoren du kan läsa i samband med ditt köp.

Returvillkor: Om du ångrar ditt köp måste du skicka tillbaka varan till oss.  Du måste sända tillbaka varan utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att häva köpet enligt ångerrätten. Se vidare de fullständiga köpvillkoren du kan läsa i samband med ditt köp.

Returhantering: Packa varan/varorna som du vill returnera, använd originalemballaget om det är i gott skick, komplettera annars så att varan/varorna inte riskerar att gå sönder. Ange att du ångrar ditt köp, ange också dina kontaktuppgifter så vi kan nå dig vid eventuella oklarheter. Lägg noteringarna i lådan. 

Återbetalning: Om du ångrar ditt köp kommer vi betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem leveranskostnad. Vi har dock rätt att göra avdrag för eventuell värdeminskning samt för returfraktkostnad. Om du ångrar köp av en del av de varor du beställt kommer vi att betala tillbaka värdet på varan och eventuella kostnader som uppkommit till följd av köpet av den specifika varan/varorna som ångrats. Däremot kommer vi inte att återbetala sådana kostnader som du skulle ha haft även om den/de specifika varorna som är föremål för ånger inte hade köpts, t ex fraktkostnad. Återbetalningen kommer ske utan onödigt dröjsmål. Vi kan dock vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan.

Fel på vara/reklamation: Vi har höga krav på kvalitet, men ifall du skulle upptäcka ett fel på en vara och du har reklamerat den inom skälig tid rätt ser vi naturligtvis till att varan lagas eller byts ut kostnadsfritt för dig. Är felet av väsentlig art och vi inte har möjlighet att inom skälig tid laga eller byta ut varan kan du häva köpet. Ha alltid din orderbekräftelse till hands, du behöver kunna visa den.

Outhämtade paket: Levererade paket ligger kvar hos utlämningsstället i 14 dagar från ankomstdatum och under den tiden måste du hämta ut paketet. Om du inte hämtar ut paketet skickas det tillbaka till oss. Vid outhämtade paket debiterar vi en avgift om 250 kr utöver kostnaderna för frakt tur och retur samt eventuell fakturaavgift. Resten av köpesumman kommer återbetalas till dig.

Kundservice: I fliken "kontakt" i webshopen finns våra kontaktuppgifter. Välkommen att ta kontakt om du har ett ärende du vill diskutera. Vi besvarar e-post på vardagar inom 24 timmar. Du kan även nå oss på telefon, på vardagar till kl 20, söndag stängt.

Personuppgifter: För att kunna fullfölja avtalet är vi tvugna att samla in och behandla personuppgifter. Vi blir därmed så kallad personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter. Med personuppgift avses all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. De uppgifter som lämnas vid registreringen registreras och behandlas av oss på People's Garden samt av vår underleverantör Visma Spcs, som vi har ett biträdesavtal med, och Payson, som också är personuppgiftsansvarig och använder personuppgifterna för att säkerställa din betalning. Du har rätt att begära utdrag ur den information som finns registrerad om dig. Det gör du genom att kontakta oss på corinne@peoplesgarden.se. Om några uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller missvisande rättar vi självklart till dem. Vi ber dig tala om för oss ifall dina uppgifter förändrats eller är felaktiga. Vi använder uppgifterna endast för fullgörande av avtalet. Vi sparar uppgifterna så länge som det behövs enligt bokföringslagen. Nyhetsbrev eller erbjudanden som vi kan skicka till dig kommer du alltid att kunna tacka nej till. Vi säljer inte dina uppgifter vidare till tredje part. Genom att du godkänner dessa köpvillkor godkänner du också att People's Garden samlar in och behandlar dina personuppgifter. 

Tvist: Om du tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer. För invändningar mot hur dina personuppgifter hanteras av oss hänvisar vi till Datainspektionen, www.datainspektionen.se.

Företagsinformation: People's Garden, c/o Corinne Uppman Helminen, Sandbäcksvägen 106, 14462 Rönninge, e-post: corinne@peoplesgarden.se, organisationsnummer 710703-1200, registrerad för moms (F-skattsedel) SE710703120001